حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد | هیات حماس به قاهره می رود لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران نخست وزیر سابق اسرائیل: ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است اعتراض رژیم صهیونیستی به سفر رئیس سیا به قاهره واکنش اسرائیل به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری رئیس سیا وارد قاهره شد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
سرخط خبرها

دفاع تمام قد از مقام مرجعیت | نگاهی به واکنش سیاسیون به هتک حرمت آیت الله صافی گلپایگانی

  • کد خبر: ۸۶۱۰۱
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
دفاع تمام قد از مقام مرجعیت | نگاهی به واکنش سیاسیون به هتک حرمت آیت الله صافی گلپایگانی
آیت ا... صافی گلپایگانی، اخیرا و در دیدار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، با ایشان، نکاتی را در حوزه گسترش روابط ایران با سایر کشور‌ها و تسهیل امور زندگی مردم یادآور شد، اما پایگاه خبری «رجانیوز «توصیه‌های این مرجع عالی قدر را برنتافت و مطلب تندی در واکنش به آن منتشر کرد..

به گزارش شهرآرانیوز؛ ..حتی وقتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حوزه، انتشار چنین مطلبی را محکوم کردند، این رسانه نه تنها عذرخواهی نکرد، بلکه بر شدت هجمه خود افزود. هجمه به مرجعیت موضوعی نیست که مقابل آن سکوت شود.

مثلا حجت الاسلام سیدحسن خمینی، یادگار امام (ره)، در پستی اینستاگرامی به تمجید از آیت ا... صافی گلپایگانی پرداخت. آیت ا... استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز در مراسم چهلم آیت ا... حسن زاده آملی در مسجد اعظم قم، گفت: «آیت ا... صافی گلپایگانی غیرت دینی ا ش زبانزد همه است؛ هر جا لازم باشد صحبت می‌کند. باید به همه عزیزان ازجمله امام (ره)، مقام معظم رهبری و همه مراجع احترام بگذاریم؛ زیرا حق دارند. آن‌ها پدر امت هستند.» حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران، نیز در پیامی توئیتری، هجمه به آیت ا... صافی گلپایگانی و تضعیف جایگاه مرجعیت را تقبیح کرد.

ادامه این رویه سبب شد که مقامات و فعالان سیاسی نیز به واکنش واداشته شوند. مثلا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس؛ در توئیتی نوشت: «مرجعیت در مکتب تشیع دارای جایگاهی با عظمت و بی بدیل است و پاسداری از آن مقام رفیع واجب شرعی است، همانا که «الفُقَهاءُ أُمَناءُ الرّسُل»، دلسوزان انقلاب باید ملاحظه داشته باشند مواضع آن‌ها باعث خدشه به جایگاه رفیع مرجعیت معزز نشود.»

اعلامیه جامعه روحانیت شیراز

جامعه روحانیت مبارز شیراز نیز در بیانیه‌ای که آن را «دفاع دلسوزانه از آیت ا...  العظمی صافی گلپایگانی» نامید، نوشت: «مرجعیت در اندیشه اسلامی و مکتب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعه دارای جایگاهی رفیع می‌باشد و صیانت از مقام مراجع عظام تقلید وظیفه دینی، شرعی و ملی ماست.»

اهمیت حرمت نهادن به مراجع و علما

یک عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با «نامه نیوز» گفت: قطعا شأن مراجع فراتر از آن است که یک سایتی بیاید، حرف مراجع را زیر سؤال ببرد. حرمت نهادن به مراجع و بزرگان و علما اهمیت دارد. آن‌ها استقلال کشور، عزت ملت را می‌خواهند و به فکر معیشت و اقتصاد مردم هستند. حجت الاسلام محمدتقی رهبر یادآور شد: در دنیا را ما به روی خودمان نبستیم. با خیلی از کشور‌ها ارتباط داریم، کما اینکه اخیرا هم ایران عضو شانگ‌های شد. البته با آمریکا و رژیم صهیونیستی به هیچ وجه نمی‌توانیم کنار بیاییم؛ بنابراین صحبت‌های آیت ا... صافی نیز هیچ جای انتقاد ندارد و دیدیم که حوزه‌های علمیه نیز از ایشان حمایت کردند.

وی درباره انتظار از رئیس جمهور در برخورد با اهانت صورت گرفته به جایگاه مرجعیت گفت: هیچ شکی در مواضع و راه و روش آیت ا... رئیسی نسبت به ملت، حکومت، مجلس و علما نداریم. انتظار آن است که اگر سایتی حامی دولت، مطلبی گفت که مناسب با نظام، علم و مرجعیت نبود، از طرف دولت و مراجع ذی صلاح به آن سایت تذکر داده شود و آن سایت حتما عذرخواهی کند؛ چون خدمت به تند سخن گفتن نیست، بلکه باید منطقی حرف زد.

حمله به مراجع بسیار مشکوک است

محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه، درباره این موضوع به «نامه نیوز» گفت: حمله تندرو‌ها به مراجع کاملا مشکوک است و باید بررسی شود که آن‌ها از کجا خط می‌گیرند. جریان غالب حوزه به هیچ وجه با این تندروی‌ها موافق نیست. حوزویان از استادان و بزرگان گرفته تا طلاب می‌خواهند حوزه مستقل باشد و نظرات، علمی و به دور جنجال از حوزه بیرون بیاید.

مراجع باید مطالبات مردم را به مسئولان بگویند

یک عضو دیگر جامعه روحانیت مبارز نیز به «ایلنا» گفت: مراجع، خواسته‌ها و مطالبات مردم را به مسئولان می‌گویند و آن‌ها هم هنگامی که این حرف‌ها را شنیدند، به مقداری که ممکن است، به آن‌ها رسیدگی می‌کنند. حجت الاسلام سیدرضا اکرمی افزود: طبیعی است مراجع هم هنگامی که درددل و خواسته‌های مردم را می‌شنوند، وقتی مقام و مسئولی را می‌بینند، به آن‌ها می‌گویند به داد حرف‌ها و مشکلات مردم برسند.

اهانت به مراجع، تیشه به ریشه انقلاب زدن است

حجت الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به «برنا» گفت: هشدار می‌دهیم که این گونه رفتار‌ها اگر از روی دلسوزی برای انقلاب است، بیشتر تیشه به ریشه انقلاب زدن است و اگر قرار باشد در عرصه جهانی، اعتبار مرجعیت و اعتبار بزرگان حوزه علمیه قم را از بین ببریم، چیز دیگری باقی نمی‌ماند. افتخار امام (ره) و مقام معظم رهبری این است که از درون حوزه برخاستند و مورد تأیید حوزه و مراجع هستند.

رئیس جمهور موضع بگیرد

حجت الاسلام ناصر قوامی، نماینده پیشین مجلس، نیز به «نامه نیوز» گفت: من اگر جای رئیسی بودم، حتما از آقای صافی گلپایگانی دفاع و حمایت علنی می‌کردم، برای اینکه او مورد اعتماد کامل حضرت امام (ره) بود. او کسی بود که امام، وی را به عنوان اولین نفر برای شورای نگهبان انتخاب کرد.
انتقاد از هتاکی به مرجعیت ادامه داشت، تا جایی که سایت «رجانیوز» درنهایت ناگزیر به دلجویی شد و عذرخواهی کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->